Heather Nova: South (2002)

South är en skiva som jag var mycket skeptisk till när den kom. Den lät ju inte riktigt som Oyster eller Siren. Numera betraktar jag skivan som en av Heather Novas starkare sett till låtmaterialet.
    Produktionen däremot, är fortfarande något man kan ha invändningar emot. Det säger väl en hel del att det varit nio olika producenter inblandade (bl.a Bryan Adams och Bernard Butler) och lika många studios (bl.a i Sverige). Och det hörs. Har man som mål att slippa buntas ihop med alla andra amerikanska radiosångerskor så är det förstås en mindre bra idé och skivan innehåller också ett par riktiga stolpskott. Som t.ex singeln Virus of the Mind som har inslag av rapp och en trallvänlig refräng som inte alls passar Bermudas stolthet.
    Som tur är håller ändå de flesta av låtarna hög klass. Jag är fortfarande väldigt förtjust i saker som It's Only Love, Help Me Be Good to You, Talk to Me, I'm No Angel och Heaven Sent. Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur de lät innan alla producenter fick tänderna i dem.
    Låten som sticker ut mest är annars den mörka Gloomy Sunday (även känd som Hungarian Suicide Song) som egentligen spelades in för en film med samma namn. Den har tidigare spelats in av en mängd olika artister, från Billie Holliday till Björk, men jag tycker att den passar Heathers säregna och kristallklara sångröst alldeles utmärkt också.
    Att skivan är överproducerad kände Heather själv också, sägs det, så hon bestämde sig för att nästa skiva skulle bli någonting helt annat. Nästa skiva skulle spelas in hemma i köket med bara en akustisk gitarr.