The Jimi Hendrix Experience: I Don't Live Today, Maybe Tomorrow (1969)

Jodå, ibland kan man hitta saker. Den här skivan hittade jag av en slump på Myrorna för 10 kronor. Den är så klart inte godkänd av Hendrix Family, kan man säga, och inte direkt mixad av Eddie Kramer. Ändå är det magnifikt.
     Innehållet utgörs av en inspelning från Los Angeles Forum 1969. Det är förstås The Jimi Hendrix Experience som står där på scenen och de lät nog sällan bättre än så här. Inbillar jag mig. Jag gillar att Hendrix inleder med att säga att man först ska spela en liten låt av två svenska killar, Hansson & Karlsson, och sedan gasar på med 16 minuter jam. Oslagbart.
     Jag vet inte om Tax Free, som den inledande låten heter, är  mycket till låt egentligen och Hendrix själv säger att han inte är säker på att det ens var Tax Free som de spelade. Men det spelar ju ändå ingen roll när Hendrix och hans medmusikanter, Noel Redding och Mitch Mitchell, är på så strålande humör. Hendrix skojar och pratar med rolig röst mellan låtarna. Efter den ruffiga inledningen fortsätter det med Spanish Castle Magic och Star Spangled Banner. Därefter blir det Purple Haze, Red House, Foxey Lady, I Don’t Live Today och Voodoo Chile (Slight Return). Behöver man säga att Hendrix spelar fantastiskt? Behöver man säga att denna sättningen av Experience var den bästa? Så klart inte.
     Ljudet är klockrent, direkt från mixerbordet och mycket bättre än på många andra Hendrix-skivor man har hört. Jag tror att även Sunshine of Your Love och Voodoo Chile (Reprise) spelades men dessa finns inte med här. Inte för att det gör så mycket, men komplettister bör naturligtvis notera.